UX / UI Tasarımı

UX Tasarımı Nedir? UX ve UI Tasarımı Arasındaki Farklar

Web tasarımında aynı çatı altında yer alsalar da kullanıcı deneyimi (UX) ve kullanıcı arayüzü (UI), farklı amaç ve tanımlarına rağmen sıklıkla birbirlerinin yerine kullanılan iki terimdir. Gelecek vadeden tasarımcılar için bu ayrımları anlamak, genel web geliştirme bilgisi oluşturmada, uygulanabilir becerileri geliştirmede ve UX/UI tasarım alanına girmede anahtardır. 

Bu kılavuzda, UI ve UX arasındaki temel farkları keşfederek ve tasarımcıların dünya çapındaki kuruluşlar için neler yaptığını inceleyerek UX tasarımını uzun uzadıya tartışacağız. 

UX Tasarımı Nedir?
Kullanıcı deneyimi (UX), kullanıcının bir ürün veya hizmetle etkileşimde bulunurken yaptığı yolculuğu ifade eder. UX tasarımı, markalaşma, kullanılabilirlik, işlev ve tasarım gibi birçok farklı ürün geliştirme alanını içeren, kullanıcılara anlamlı deneyimler sağlayan ürün veya hizmetler oluşturma sürecidir. 

UX tasarımını düşünmenin bir yolu, bir ürün veya hizmetle etkileşimde bulunurken kullanıcının deneyimlediği tüm süreci veya yolculuğu dikkate almaktır. Kullanıcı hizmet veya ürünle reklam, blog veya başka bir şey aracılığıyla nasıl tanıştırılır? Kullanıcının markayla nasıl bir etkileşimi var? Kullanıcı etkileşimden sonra nasıl hissediyor? Tüm bu sorular ve daha fazlası UX tasarımında dikkate alınması gereken önemli noktalardır. 

Bir UX tasarımcısının öncelikli hedefi, her kullanıcının bir ürün veya hizmetle olumlu bir etkileşime sahip olmasıdır. Etkileşim ister bir sorunu çözsün, ister eğlence sağlasın, ister kullanıcının kritik bilgileri bulmasına yardımcı olsun, deneyim kullanıcıyı tatmin olmuş hissettirmelidir. 

Kullanıcı Arayüzü Tasarımı Nedir?
UI tasarımı ise kullanıcıların etkileşimde bulunduğu gerçek arayüzleri ifade eder. Kullanıcı arayüzü tasarım süreci, düğmeler veya widget'lar, metin, resimler, kaydırıcılar ve diğer etkileşimli öğeleri içerebilir. Kullanıcı arayüzü tasarımcıları, bir ürün veya hizmette yer alan her görsel öğenin, geçişin ve animasyonun akıcı, olumlu bir deneyim için zemin hazırlamasını sağlar. 

UX ve UI Tasarımı Arasındaki Temel Farklılıklar

UX ve UI tasarımcıları sıklıkla birlikte çalıştığından, bir ürün veya hizmet tasarımının farklı bileşenlerini temsil etseler bile UX ve UI'nin birbirleriyle karıştırılması yaygındır. İki rol arasında bazı örtüşmeler olsa da dikkate alınması gereken birkaç temel farklılık vardır.

Görünüm ve Hissetme
UX ve UI tasarımı, bir ürünün geliştirilmesinde ilişkili ancak farklı roller oynar. Kullanıcı arayüzü tasarımı, bir ürünün görünümünü, yani güçlü bir kullanıcı deneyimine katkıda bulunan görsel bileşenleri ve etkileşimli öğeleri içerir. Bu arada UX tasarımı, ürün veya hizmetin genel hissine ve kullanıcılar için anlamlı, alakalı bir deneyime yol açacak bileşenlere odaklanır. 

Tasarım ve Prototipleme Karşılaştırması
UX ve UI tasarımcıları aynı ürün üzerinde çalışabilir ancak farklı görev ve hedeflere sahiptirler. UX tasarımcıları genellikle bir web sitesinin veya hizmetin kullanıcı akışının temelini oluşturan tel çerçeveler ve test edilebilir prototipler oluştururken, UI tasarımcıları kullanıcı etkileşimini artıran ürünleri ve tasarımları sonlandırır. 

Üst Düzey ve Ayrıntılar
UI ve UX tasarımcıları arasındaki bir diğer fark, işlerinde yer alan ayrıntı düzeyidir. Kullanıcı arayüzü tasarımcıları ayrı sayfalar, düğmeler ve etkileşimler üzerinde çalışır; cilalı ve işlevsel olduklarından emin olmak. UX tasarımcıları, bir ürün veya hizmete daha üst düzey bir bakış açısı getirerek bir sitenin, hizmetin veya uygulamanın toplu kullanıcı akışının tamamen gerçekleştirilmesini ve tutarlı olmasını sağlar.

UX ve UI Tasarımı Bir Arada. O nasıl çalışır?
Farklı sorumluluklar içerse de UX ve UI, bir sitenin veya uygulamanın tüm kullanılabilirlik tasarım sürecini oluşturur. Birlikte, bu meslekler olumlu, sezgisel bir kullanıcı yolculuğuna tamamlayıcı katkılarda bulunur. Bir sitenin veya uygulamanın UX öğeleri (örn. müşteriye yönelik mesajlaşma ve his), kullanıcı arayüzü tasarımının (örn. teknik, estetik yapı) üzerine inşa edilir. Her mesleğin çabaları, genel ürün veya hizmetten yararlanarak ve kullanıcılar üzerinde kalıcı bir izlenim bırakarak, muadillerinin çabalarını bilgilendirir.

Bir UX Tasarımcısı Ne Yapar?
Özellikle, UX tasarımcısının sorumlulukları arasında ürün/hizmetlerin ve bunların genel tasarımlarının strateji geliştirilmesi, test edilmesi, uygulanması ve analizi yer alır. 

İçerik Stratejisi
İçerik stratejisi, bir sayfada veya uygulamada metin, resim ve multimedya öğeleri içerebilen içeriğin planlanmasına, oluşturulmasına ve yürütülmesine odaklanır. İçerik stratejisi her zaman bir kullanıcı deneyimi tasarımcısının sorumluluğunda değildir ancak giderek daha fazla şirket, daha etkili bir deneyim sunmak için içerik odaklı tasarımı vurguluyor. 

UX içerik stratejisiyle ilgili görevler şunları içerir:

  • Müşteri analizi 
  • İçerik denetimi ve haritalama
  • Rakip analizi 

Test ve Prototipleme 
Test etme ve prototip oluşturma, UX tasarım sürecinin önemli parçalarıdır. Çoğu tasarım, sonuçlandırılmadan önce birden fazla yinelemeden geçer ve bu değişiklikler süreç boyunca yedeklenir. Ortak araştırma metodolojileri bilgisi ( A/B testi gibi ) aynı zamanda UX tasarımı için de bir değerdir. 

Test etme ve prototip oluşturma ile ilgili görevler şunları içerir:

  • Düğme yerleşimleri, metin düzenleri veya diğer tasarım öğeleri arasında A/B testi
  • Tasarımların temel yapısını tel çerçeveleme
  • İşlevini test etmek için tasarımların prototiplenmesi

Koordinasyon ve Analiz
Tipik olarak, UX tasarımcıları bir kuruluş için ürün ve hizmetler oluşturmak amacıyla daha geniş bir tasarım ekibiyle çalışır. Bu süreç, projelerin planlanmasını, strateji geliştirilmesini, yürütülmesini ve uygulama sonrasında analiz edilmesini içerir. UX tasarımcıları gelecekteki projeleri planlamak, mevcut tasarımları analiz etmek ve tasarımlarının performansını takip etmek için çok zaman harcıyor. 

Ortak koordinasyon ve analiz görevleri şunları içerir:

  • Tasarım planlama
  • Tasarımların analiz edilmesi ve gerektiğinde güncellenmesi
  • Hedefleri ve ölçümleri izleme

Müşteri araştırması 
En iyi UX tasarımları, UX tasarımcılarını sorunları ve belirli bir tasarımla nelerin çözülebileceği konusunda bilgilendiren araştırmalarla yönlendirilir. UX araştırması anketleri, araştırmaları, odak gruplarını, ürün testlerini veya diğer araştırma yöntemlerini içerebilir. Spesifik araştırma metodolojileri, bir şirketin bir ürün veya kullanıcıları hakkında ne bilmek istediğine bağlıdır.

Örneğin, görüşmelerden elde edilen niteliksel veriler bir kuruluşa tüketicilerin bir ürün veya hizmet hakkında ne hissettiğini gösterebilirken, anketlerden elde edilen niceliksel veriler kullanıcıların yeni bir özelliği veya yeniden tasarımı nasıl görüntülediğini veya kullandığını gösterebilir. Doğru türde araştırma geliştirmek, bir ürünün performansı üzerinde büyük bir etkiye sahip olabilir.

Yaygın tüketici araştırma görevleri şunları içerir:

  • Araştırma araçlarının tasarlanması
  • Odak gruplarının yürütülmesi
  • Anket ve anketlerden elde edilen verileri analiz etme

Bir UI Tasarımcısı Ne Yapar? 
UI tasarımcıları bir ürün veya hizmetin arayüzünün özelliklerini denetler. Yazı tiplerini seçmekten, görsel öğeler oluşturmaktan ve bireysel bileşenlerin veya sayfaların görsel olarak çekici olduğundan ve ürünün hedeflerine uygun olduğundan emin olmaktan sorumludurlar. UI tasarımcıları, bir ürün veya hizmet tasarımının genel stilinden ve işlevselliğinden sorumludur. 

Marka Stilini Yaratmak ve Sürdürmek
Tanımlanmış bir görsel marka stili oluşturmak çoğu modern işletme için çok önemlidir ve kullanılabilirlik açısından bu, kullanıcı arayüzü tasarım sürecinin birincil bileşenidir. UI tasarımcıları genellikle kapsayıcı bir markayla estetik açıdan tutarlı ürünler veya varlıklar oluşturmakla görevlendirilir.

Marka stilini korumayla ilgili görevler şunları içerir:

  • Marka stili kılavuzları oluşturma
  • Erişilebilir tasarım standartlarının sürdürülmesi
  • Bir markanın stilini bir ürün veya hizmette tutarlı bir şekilde uygulamak

Görsel Tasarım
Kullanıcı arayüzü tasarımcıları, tipografi, renk, düğme tasarımı ve güçlü bir arayüze katkıda bulunan diğer alanlar dahil olmak üzere dijital bir varlığın bireysel öğelerini oluşturur ve optimize eder. 

Bina görsel tasarımıyla ilgili görevler şunları içerir:

  • Düğmelerin ve diğer tıklanabilir öğelerin tasarlanması
  • Bir web sitesinin veya hizmetin renklendirme bölümleri ve öğeleri
  • Uygun yazı tiplerini seçme ve dizgi

İnteraktif Tasarım
Birçok kullanıcı arayüzü tasarımcısı aynı zamanda bir web sitesinin veya hizmetin etkileşimli öğelerini de geliştirir ve uygular. Bu süreç, animasyonları veya diğer etkileşimli öğeleri içerebilir. Örneğin, bir kullanıcı arayüzü tasarımcısı, kullanıcı bir düğmeye tıkladıktan sonra tetiklenen bir web sitesi animasyonu oluşturabilir. 

Kullanıcı arayüzü tasarımındaki etkileşimli tasarım görevlerine örnekler şunları içerir:

  • Bir sayfadaki öğeler için animasyonlar oluşturma
  • Video veya fotoğraf gibi görselleri içeren etkileşimli öğeler geliştirmek
  • Kullanıcı etkileşime girdikçe içeriğin nasıl hareket edeceğini yönetme

Duyarlı tasarım
Modern ürün ve hizmetlerin dizüstü bilgisayarlar, masaüstü bilgisayarlar, tabletler ve akıllı telefonlar dahil olmak üzere çok çeşitli cihazlardan erişilebilir olması gerekir. Responsive tasarım, mümkün olduğu kadar çok cihaz türünde görüntülenebilecek içerik oluşturma sürecini ifade eder. Bu özellikle web tasarımı için önemlidir; siteler 27 inçlik bir monitörden 5 inçlik bir akıllı telefon ekranına kadar her yerde görüntülenebilir ve kullanılabilir olmalıdır. 

Duyarlı tasarım görevlerine örnekler şunları içerir:

  • Esnek web sitesi veya program düzenleri geliştirme
  • Kolayca yeniden boyutlandırılabilen vektör öğeleri oluşturma
  • Duyarlı tasarım stili kılavuzlarını yönetme

Hem UX'i hem de UI'yi Bilmek Neden Önemli?
Web geliştirmedeki tamamlayıcı rolleri nedeniyle, UI ve UX tasarım becerileri doğal olarak birbirleriyle ilişkilidir. Her iki disiplindeki profesyoneller, her iki konsantrasyona ilişkin çalışma bilgisine sahip olarak, daha iyi, daha kullanışlı bir nihai ürüne yol açan daha uyumlu, şeffaf bir tasarım sürecine katkıda bulunabilirler. Bu çok yönlülük, çeşitli tasarım tabanlı rollerde işe alım potansiyellerini artırmak isteyenler için de faydalıdır. 

Özellikle, UX tasarım becerileri dünya çapında yüksek talep görüyor. UX Tasarım Enstitüsü'ne göre yöneticilerin yüzde 70'i 2024'de tasarım ekiplerinin sayısını artırıyor. Hem UX hem de UI tasarımına ilişkin güçlü bir anlayış, bu artan talepten yararlanmak isteyenlere yardımcı olabilir.

 

Resim
X